
“Muziek kan ons herinneren aan de schoonheid van het verleden, maar kan ons ook behoeden voor dezelfde fouten.”
Lees hier het interview van de Folk Sessions met muzikant Sandie.
Het Grieks en Cypriotische duo Sandie (Sandy Tzagaraki) en Georgia Siama brengt Griekse en Cypriotische volksmuziek ten gehore tijdens de dertiende editie van de Folk Sessions. In deze reeks concerten in het Arnhems Boeken Café (ABC) Libertas kun je elke maand luisteren naar live muziek uit verschillende landen en culturen. Op 28 november kun je genieten van Griekse en Cypriotische volksmuziek door Sandie (zang, gitaar en bendir) en Georgia Siama (klarinet, piano en zang).

Het duo heeft een selectie gemaakt van traditionele- en volksliederen uit verschillende delen van Griekenland (de eilanden en het Griekse vasteland), naast de Cypriotische liederen uit hun repertoire. Ook Griekse traditionele muziek afkomstig uit Klein-Azië (ook bekend als Anatolië, onderdeel van het Ottomaanse Rijk) is opgenomen, als eerbetoon aan de Griekse vluchtelingen die Klein-Azië ontvluchtten na de Smyrna-catastrofe en de bevolkingsuitwisseling van 1922. Sandie's familie behoorde tot de duizenden mensen die gedwongen werden te vluchten uit Trabzon en naar het Griekse vasteland liepen, waarbij velen omkwamen of werden gedood. Ook de familie van Georgia moest hun huizen en land verlaten na de Turkse invasie van Noord-Cyprus in 1974. Ze verhuisden onder gewelddadige en gevaarlijke omstandigheden naar het zuidelijke deel van het eiland.

Griekenland en Cyprus delen dezelfde taal, cultuur en religie. De twee landen beschouwen elkaar als zusternaties en beïnvloeden elkaar aanzienlijk, ook al behoren ze sinds de Byzantijnse tijd niet meer tot elkaar. Sandie en Georgia zullen tijdens de Folk Sessions dieper ingaan op de verschillen en overeenkomsten tussen de twee culturen.
Sandie: “Van oorsprong was ik nauwelijks geïnteresseerd in traditionele Griekse muziek. Ik kom uit een dorpje op Kreta, waar een sterke verbinding met traditie heerst. Aan de ene kant is dat mooi, maar het heeft ook een prijs. Mensen zijn een stuk minder vrij als ze gebonden worden door allerlei traditionele regels. Als jong persoon vond ik dit best lastig.” “Toen ik wat ouder werd ben ik begonnen met reizen en realiseerde ik me de schoonheid van hoe traditie je identiteit vormt. Mijn muziek is een belangrijk onderdeel van mijn identiteit, omdat het recht uit mijn hart komt. Hoewel we leven in het heden, volgt het verleden ons altijd. Ik vind dat we vrij moeten zijn om onszelf en onze eigenschappen te ontwikkelen en invloeden van allerlei culturen over te nemen, waaronder onze eigen traditionele cultuur. Dat ik uit een vluchtelingenfamilie kom, heeft mijn interesse in mijn voorouders nog extra aangewakkerd. Hierdoor ben ik me gaan verdiepen in hun traditionele muziek. Ik vind het mooi om sporen van het verleden te ontdekken in muziek. Doordat ik ook muziekarchivaris ben, zie ik nog meer de bruikbaarheid van muziek als drager voor historische verhalen. Dit zetten we ook in tijdens de Folk Sessions.”

Tijdens het optreden worden liedjes gespeeld die de rijkdom aan muziekstijlen van beide landen representeren. De liedjes functioneren als een verhalend instrument en gaan over maatschappelijk relevante onderwerpen, zoals het leven als vluchteling, immigratie, schoonheidsstereotypen, feestelijke activiteiten en hoe deze door de geschiedenis heen zijn veranderd. De toon is soms melancholisch, soms vrolijk.
Sandie: “Educatie via kunst is mooi. Het is niet zo “streng” als naar een speech luisteren, er is meer interactie én de manier waarop je de informatie ervaart gaat dieper. Muziek kan ons er subtiel aan herinneren dat we allemaal gelijk zijn, ongeacht nationaliteit en religie. Er zijn veel minder dingen die ons verdelen dan we ons inbeelden. We zijn zo goed in staat om ons te verbinden met muziek. In andere delen van onze levens kunnen we ons ook meer verbinden." "Maar natuurlijk is muziek ook om gewoon van te genieten. Ik vind het heerlijk om mijn passie voor traditionele muziek te gebruiken om deze tot leven te brengen. Het gaat niet alleen om de muziek zelf, maar ook over de boodschappen uit het verleden. De teksten kunnen ons eraan herinneren hoe mooi het verleden was, maar ook aan de fouten die de mensheid in het verleden heeft gemaakt, zodat we deze nu kunnen voorkomen.” “In de toekomst wil ik graag mijn eigen muziek blijven schrijven en muziek uit het verleden tot leven blijven brengen. Het liefst zou ik dit over de hele wereld doen.”
Tekst: Hanna Cremers
Afbeeldingen: Romé Schmidt